Tehnika Pomodoro

📑 В какво се изразява техниката Pomodoro?

 

Tehnika Pomodoro-1

✔️ Стъпка 1: Изберете задачата, върху която трябва да работите

Изберете конкретно 1 задача – не правете грешката да мислите за няколко едновременно.

Така ще избегнете възможността от разсейване.

Може да изберете задача, която от много дълго време отлагате, и дори не е „по вкуса ви“.

Не ви препоръчвам да пробвате още в самото начало техниката със задача, която е спешна.

✔️ Стъпка 2: Настройте таймера за 25 минути

Дори и да ви се струват малко 25 минути, в началото не променяйте продължителността на сесията.

✔️ Стъпка 3: Работете върху задачата, докато таймерът (чрез звуков сигнал) не ви извести, че е време за кратка почивка.

За да можете да използвате тези 25 минути по най-добрия начин и да бъдете максимално концентрирани – не се разсейвайте със странични неща и дейности.

✔️ Стъпка 4: Направете кратка почивка (5 минути), когато чуете звуковия сигнал

Не се изкушавайте да пропускате почивките.

✔️ Стъпка 5: Трябва да повторите по-горе изброените стъпки 4 пъти

При всеки нов цикъл на повторение, можете да избирате различна задача, по която да работите. Както по-горе написах: не ви препоръчвам в един цикъл от 25 минути да смесвате 2 задачи.

В края на четирите пълни цикъла е време за по-дълга почивка (15-30 минути).

📑 Насоки

 

Бих искала да ви помогна и да ви дам няколко насоки, на базата на личния ми опит:

  • Когато започнете да прилагате техниката, особено първите няколко сесии по 25 минути, може да усещате напрежение и чувство, че бързате, мислейки си, че 25 минути е прекалено малко време (това беше един от най-големите ми проблеми в началото). Не се притеснявайте – това чувство ще отмине.
  • Не се изкушавайте още в началото да променяте продължителността на сесиите от 25 минути на повече (аз го направих още на 2-3 сесия). Това, което ме провокира да го направя е, че в началото на деня се чувствах много енергична и подцених нуждата от кратка почивка. Все пак, ако прецените и промените времето на 30 минути не мисля, че ще е голям проблем.
  • Не пропускайте почивките (като мен). Колкото и да ви се струва, че в момента нямате нужда от тях, тяхната идея е мозъкът ви да се отпусне, да обработи информацията и да се фокусирате върху следващата сесия. Другият подводен камък с почивките е, че е напълно възможно да се отпуснете, и 5 минутната почивка да премине в 15 минутна. По този начин, рискувате да загубите ценно време.
  • Не забравяйте, че главната идея на тази техника е да сте максимално концентрирани върху задачата, върху която работите. Не се изкушавайте да надникнете и да видите какво се случва в социалните мрежи, защото сте чули, че сте получили ново известие.
  • Не работете по 2 или 3 различни задачи в една сесия от 25 минути. Аз в началото имах много голям проблем с това. Работейки върху една задача, изведнъж се сещах за друга и преминавах към нея.

📑 Предимства

 

Какви са предимствата и кога бихме могли да използваме техниката „Pomodoro“:

  • При изучаване на нов материал, както и при подготовка за изпит (за да придобием реална преценка за колко време бихме могли да се справим);
  • В случай, че имате много на брой и разнообразни задачи (аз лично в моето ежедневие изпълнявам 3 различни роли) – техниката ще ви помогне да структурирате деня си.
  • Техниката ще ви е много полезна, особено ако ви е трудно да се ангажирате и отмятате една по една задачите си.

💡Не забравяйте, че и задачите, които не са спешни в някакъв момент, поради прекалено честото отлагане на работата върху тях, ще станат такива.

  • Кратката сесия от 25 минути ще ви помогне да подобрите концентрацията си;
  • След като свикнете с техниката ще се научите да преценявате за всяка една от задачите, върху които работите с каква продължителност е добре да бъде сесията;
  • Много лесно в края на деня/седмицата ще можете да видите къде сте вложили усилията си;
  • Особено важно за хората, които трябва да отчитат свършената от тях работа;
  • В ситуациите, в които смятате, че сте прекарали много време, за да приключите определен проект (разделете го на отделни по-малки задачи), но така и не виждате неговия край, бихте могли да надникнете в статистиката и да видите къде губите времето си.

📑 Заключение:

Продължителността от 25 минути е само предложение. Всеки от вас, би могъл да промени продължителността на сесията, но е важно да си дадете време и да свикнете с техниката.

Кратката сесия ни помага да сме концентрирани.

Разбира се, всеки от вас сам ще прецени спрямо професията, която има и свързаните с нея задължения. Пробвайте различна продължителност, докато не намерите вашето време 😉

📑 Докато определяте продължителността на сесиите – внимавайте за подводни камъни:

  • по-дългите сесии могат да доведат до умора и липса на концентрация;
  • по-кратките сесии ще предизвикат чести паузи, които могат да нарушат ритъма ви.

Както всяко едно ново нещо, с което се захващаме, така и адаптацията ни към тази техника изисква време и практика. Повярвайте ми ще свикнете бързо.

Tehnika Pomodoro-2

Техниката „Pomodoro“ е измислена от Франческо Кирило през 1980 г. Като студент, той е използвал кухненски таймер, който е бил във форма на домат. Pomodoro е италианската дума, която означава домат.

📑 Препоръка за приложение

Аз използвам приложение, което може да бъде изтеглено от този сайт https://pomofocus.io/

Tehnika Pomodoro-3

⭐⭐⭐⭐⭐Напълно безплатно е и има много функции.

Tehnika Pomodoro-4

Можете много лесно и бързо да промените настройките и да ги адаптирате към вашето работно ежедневие.

💡 Бих искала да ви обърна внимание, че ако за вас е важно да ползвате статистиката на приложението, е необходимо да се регистрирате.

Пожелавам Ви концентрирана и ползотворна работа.

Надявам се, че публикацията ви е била полезна!

Галина Кацарска

☎️ +359 884 77 66 56

📧 galinakatsarska@gmail.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *