Обратна връзка на работното място

📑В самото начало на публикацията, бих искала да отбележа, че обратната връзка на работното място е крайно необходима. Обратната връзка е нещо, без което ние не можем да се развиваме. Дори най-добрите и изкусни майстори в работата си имат нужда да чуят кое е онова, което да надградят, така че да се усъвършенстват още повече.

Даването и получаването на обратна връзка не бива да бъде повод за притеснение или за назряване на конфликти!

Обратната връзка е един от най-ключовите инструменти, с които разполага всеки лидер.

The Feedback Matrix

The Feedback Matrix“ е изключително полезен инструмент, който ще Ви насърчи да разгледате както положителните, така и отрицателните аспекти на получаването и даването на обратна връзка.

📑 Използване на матрицата за обратна връзка

Матрицата за обратна връзка е инструмент за преодоляване на емоционалните ви реакции при получаване на обратна връзка. Целта е да можете да направите положителни промени в представянето или поведението си.

Матрицата има четири квадранта, които се отнасят до различните видове обратна връзка, които получавате.

Нека да разгледаме всеки квадрант отблизо:

 Положителни / очаквани:

Често имаме реална представа с какво се справяме добре. Когато получим положителна обратна връзка за конкретните дейности – не е нещо неочаквано за нас. Приемаме я и толкова…

Но вместо просто да чуем и приемем положителната обратна връзка, бихме могли да се запитаме:

– Има ли още нещо, което мога да направя, за да подобря това мое умение?

– Как мога да използвам това умение, за да повиша своята производителност или удовлетвореността ми от работата?

– Как мога да използвам това умение, за да помогна на други, които не са толкова силни в конкретната област?

Отрицателни/очаквани:

В случаите, в които сме честни със себе си – сме наясно кои са тези от областите от нашата работа, които се нуждаят от подобрение.

Когато нашият мениджър ни покани на среща – знаем много добре какво ще обсъждаме!

Много пъти се случва да сме по-критични към себе си, отколкото другите, но просто не знаем какви действия да предприемем. Нуждаем се от съдействие.

За да направите положителна промяна, получавайки тази очаквана обратна връзка, се запитайте:

– Какви действия вече съм предприел за справяне с даденото затруднение?

– Доколко успешни бяха тези действия?

– Какво друго трябва да науча и/или да променя, за да постигна желаните резултати?

– С кой бих могъл да разговарям; кой е експертът, към който мога да се обърна за съдействие?

– Ако не направя тези промени, как това ще се отрази на работата и/или живота ми?

Положителни/неочаквани:

Получаването на положителна обратна връзка, която не очаквате, е точно като да Ви изненадат с подарък, когато най-малко очаквате. Няма как да не се почувствате добре, научавайки нещо положително за себе си.

Но след първоначалната радост, е важно да разгледате тази обратна връзка в детайли, като се запитате:

– Защо се изненадах, когато чух обратната връзка?

– Какви предишни преживявания може да са ме накарали да не обърна внимание или да отхвърля това мое умение?

– Как ще отпразнувам тази моя малка победа?

– Как мога да използвам това умение, за да подобря работата си?

Отрицателни/неочаквани:

Тази обратна връзка е една от най-трудните за приемане и разбиране. Но може да бъде изключително полезна, в случай, че сме готови да обмислим чутото.

Неочакваната отрицателна обратна връзка често е свързана с неща, които не искаме да признаем или не сме готови да се изправим срещу тях. Може да ни накара да се защитаваме или да изпитваме силни негативни емоции. Когато обаче се научим да се справяме с нея, можем да направим големи стъпки напред в нашето пътуване към самоусъвършенстването.

Въпроси, над които можем да помислим:

– Каква друга информация ми е необходима, за да осмисля обратната връзка?

– Каква подкрепа, обучение или коучинг са ми необходими, за да се справя?

– Мога ли да използвам тази обратна връзка, за да открия повече за себе си?

– Какъв план мога да съставя, за да направя малки, постижими промени в краткосрочен план?

– Как подобряването на това ще се отрази на други области от работата ми или живота ми?

Как реагират хората на обратната връзка?

Най-вероятно сте забелязали, че хората /може би и Вие/ реагират по един от тези четири начина, когато получават обратна връзка:

Приемат отрицателната част на обратната връзка, но се опитват да се обяснят, да дадат своите аргументи или да обвинят други за проблема. Трудно се справят с конструктивната обратна връзка, когато неин акцент са насоки за подобрение, или не са склонни да носят отговорност за техните действия.

Има и друг вариант при отрицателната обратна връзка, при който хората решават, че лицето, което им дава обратната връзка греши, и отхвърлят коментарите му изцяло.

Фокусират върху положителната част от обратната връзка и я използват, за да затвърдят това, което вече знаят или мислят за себе си.

Напълно възможна е и друга реакция, свързана с положителната обратна връзка – те приемат, че лицето, което я дава „е учтив с тях и не могат да приемат, че похвалата е истинска“. Това може да се дължи на липса на самочувствие и дълбоки съмнения в самите тях.

📑 Случва се вместо хората да се опитат да разберат как поведението или представянето им, е добре да се промени и какво могат да направят, за да надградят силните си страни, те продължават да правят това, което са правили преди да получат конструктивната обратна връзка.

Когато получавате обратна връзка – направете така, че да я използвате, за да подобрите своите умения и резултати.

В случай, че сте мениджър, който дава обратна връзка – е важно да работите с членовете на Вашия екип, използвайки по-горе дадените като пример въпроси. Много често служителите имат нужда от насоки.

От тук можете да изтеглите примерна Матрица.

В случай, че имате нужда от подкрепа, за да изградите процес по предоставяне на конструктивна обратна връзка във вашата компания, бихте могли да се свържете с мен на ☎️ +359 884 77 66 56 или чрез 📧galinakatsarska@gmail.com.

Разбира се, може да ми изпратите съобщение като попълните формата по-долу 📬